tiistai 23. helmikuuta 2016

Taattua laatua

Vaikka en sinällään ole mikään brändituotteiden perässä juoksija, olisi huijausta sanoa, että tuotemerkit eivät millään vaikuttaisi omaan kulutuskäyttäytymiseeni. Markkinoinnin ammattilaisena tiedostan ja toisaalta myös arvostan brändin tuomaa lisäarvoa tuotteelle tai palvelulle. Lisäarvo ei ole vain ilmaa vaan useimmiten tuotteen takana on jotain hyväksi havaittuja ja toimivaa. Ihan asia erikseen ovat toki luksusbrändit, joiden kohdalla kuluttaja maksaa statuksesta ja tiettyyn ryhmään kuulumisesta. Tällaisten tuotteiden kohdalla ostos ilmentää omaa identiteettiä ja sillä halutaan osittain myös rakentaa omaa henkilökohtaista brändiä.

Tämän pitkän markkinointiluennon (terkut vaan Hankenille) jälkeen onkin hyvä siirtyä postauksen itse asiaan, eli siihen miksi ei kannata fakkiutua tuotemerkkien ja kohderyhmien suhteen. Ikäiseni kaupungissa asuvan, semihipster, keskiluokkaisen naisen esimerkiksi oletetaan kuluttavan ja käyttäytyvän tietyllä tavalla. Lumi, Marimekko, Yosa, Anton&Anton, SIS.Deli, MAC cosmetics, COS ja Apple ovat epäilemättä merkkejä, joiden kulutus ja markkinointi kohdistuu oman profiilini henkilöihin. Ja allekirjoitankin usein käyttäväni ja kuluttavani kyseisten merkkien tuotteita ja palveluita.

Pari kuukautta sitten törmäsin kuitenkin taas yhteen rajoja rikkovaan tuotteeseen joka taatusti ei ollut kohdistettu minulle. Kyseessä on mummorasvojen mummorasva Lemon Juice & Glycerine! Tuo omani mummunikin yöpöydältä löytynyt pikku purnukka pääsi yllättämään! Kärsin tosi kuivista kantapäistä ja joudunkin rasvaamaan niitä joka ilta ja silti tuntuu, että mikään ei riitä. Mutta uh ja ah kun löysin oman sisäisen mummoni ja ostin ensimmäisen purnukan - paluuta ei enää ole!



Yrityksen sivuilla sanotaan, että 

Lemon Juice & Glycerine on hoitanut suomalaisten käsiä jo yli 60 vuotta ja se on edelleen Suomen suosituin käsivoidemerkki. Tuotevalikoimaan kuuluu myös neste- ja vaahtosaippuoita, jalkavoide sekä vartalonhoitotuotteita. Kaikki tuotteet kehitetään ja valmistetaan Suomessa.

Tarinan opetus on se, että brändit ja markkinointi ovat kuitenkin vain myyntikikkoja, eivätkä kerro tuotteen sopivuudesta tai paremmuudesta yhtään mitään. Ja halvalla tosiaan voi saada hyvää. Kyseinen jalkarasva maksaa vaivaiset viisi euroa ja se riittää vaikka kuinka kauan.
Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos.

- kristiinas - 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti