Vaikka en sinällään ole
mikään brändituotteiden perässä juoksija, olisi huijausta sanoa, että
tuotemerkit eivät millään vaikuttaisi omaan kulutuskäyttäytymiseeni.
Markkinoinnin ammattilaisena tiedostan ja toisaalta myös arvostan brändin
tuomaa lisäarvoa tuotteelle tai palvelulle. Lisäarvo ei ole vain ilmaa vaan
useimmiten tuotteen takana on jotain hyväksi havaittuja ja toimivaa. Ihan asia
erikseen ovat toki luksusbrändit, joiden kohdalla kuluttaja maksaa statuksesta
ja tiettyyn ryhmään kuulumisesta. Tällaisten tuotteiden kohdalla ostos ilmentää
omaa identiteettiä ja sillä halutaan osittain myös rakentaa omaa
henkilökohtaista brändiä.
Tämän pitkän
markkinointiluennon (terkut vaan Hankenille) jälkeen onkin hyvä siirtyä postauksen
itse asiaan, eli siihen miksi ei kannata fakkiutua tuotemerkkien ja
kohderyhmien suhteen. Ikäiseni kaupungissa asuvan, semihipster, keskiluokkaisen
naisen esimerkiksi oletetaan kuluttavan ja käyttäytyvän tietyllä tavalla. Lumi,
Marimekko, Yosa, Anton&Anton, SIS.Deli, MAC cosmetics, COS ja Apple ovat
epäilemättä merkkejä, joiden kulutus ja markkinointi kohdistuu oman profiilini
henkilöihin. Ja allekirjoitankin usein käyttäväni ja kuluttavani kyseisten
merkkien tuotteita ja palveluita.
Pari kuukautta sitten
törmäsin kuitenkin taas yhteen rajoja rikkovaan tuotteeseen joka taatusti ei
ollut kohdistettu minulle. Kyseessä on mummorasvojen mummorasva Lemon Juice
& Glycerine! Tuo omani mummunikin yöpöydältä löytynyt pikku purnukka pääsi
yllättämään! Kärsin tosi kuivista kantapäistä ja joudunkin rasvaamaan niitä
joka ilta ja silti tuntuu, että mikään ei riitä. Mutta uh ja ah kun löysin oman
sisäisen mummoni ja ostin ensimmäisen purnukan - paluuta ei enää ole!
Yrityksen sivuilla
sanotaan, että
Lemon Juice &
Glycerine on hoitanut suomalaisten käsiä jo yli 60 vuotta ja se on edelleen
Suomen suosituin käsivoidemerkki. Tuotevalikoimaan kuuluu myös neste- ja
vaahtosaippuoita, jalkavoide sekä vartalonhoitotuotteita. Kaikki tuotteet
kehitetään ja valmistetaan Suomessa.
Tarinan opetus on se, että brändit ja markkinointi ovat kuitenkin vain myyntikikkoja, eivätkä kerro tuotteen sopivuudesta tai paremmuudesta yhtään mitään. Ja halvalla tosiaan voi saada hyvää. Kyseinen jalkarasva maksaa vaivaiset viisi euroa ja se riittää vaikka kuinka kauan. Ja ei, tämä ei ole maksettu mainos.
- kristiinas -
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti